Het motto van JCI is 'learning by doing' en hoe kun je dat nu beter doen dan gave projecten met elkaar neer te zetten. Bij JCI Eindhoven hebben we een traditie opgebouwd in het opzetten en groot maken van gave projecten. Een greep uit onze belangrijkste projecten kun je hier vinden.

Poen & Purpose

Borrelpraat met inhoud

12 oktober, Microlab Eindhoven

Wat betekent purpose volgens jou? Gaat poen boven purpose? Wanneer verdien je eigenlijk genoeg poen? En hoe belangrijk is dit nu allemaal? Dit soort vragen zijn aan bod gekomen tijdens deze vrijmibo mét inhoud.

JCI Eindhoven is altijd op zoek naar leuke, actieve, enthousiaste leden die passen bij het profiel van een echte Jaycee. Hoe tof is het om young professionals in omgeving Eindhoven te enthousiasmeren voor waar wij voor staan en wat wij doen door ze dit te laten zien en te laten ervaren. En reageren deden ze. Door met zeker 30 geïnteresseerden (buiten de leden van JCI Eindhoven om) aanwezig te zijn, door elkaar te ontmoeten, een drankje te drinken en met elkaar het onderwerp Poen & Purpose eens flink tegen het licht te houden.

Twee bevlogen, ondernemende sprekers gaven ieder op hun eigen manier invulling aan dit thema. Lars van der Hoorn van o.a. de sociale onderneming Brainport Assembly en Tessie Hartjes, chief Marketing and Sales van Lightyear, dé nieuwe Nederlandse autobouwer.

Lars van der Hoorn heeft als serial entrepreneur een flinke staat van dienst. Over Poen en Purpose zegt hij het volgende: “Een basis in de levensvoorziening is essentieel. Want als je je elke dag zorgen maakt om rond te komen, dan is je purpose ondergeschikt. Als je iets doet waar jezelf economische toekomst in ziet, en je combineert die met jouw purpose, dan word je vanzelf gelukkig.”

Voor Lars is purpose impact hebben. “Het moet ertoe doen”. Brainport Assembly is een sociale werkvoorziening. Hier werken mensen met een beperking en die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “Wij zoeken altijd werk waar deze groep mensen gelukkig van wordt. Een goede voorbereiding, herhalende bezigheden en goed begeleid worden zijn voor deze groep werkenden cruciaal. Ze hebben vaak een klein sociaal leven. Sommige medewerkers zijn verdrietig als we in de zomer twee weken gesloten zijn: ze voelen zich gestraft als ze niet mogen werken.”
Ook maakt Lars zich er hard voor om het MBO onderwijs op het juiste niveau krijgen. “Die loodgieter heb jij écht nodig! En deze beroepskrachten moeten we met trots presenteren.”

Tessie Hartjes werkt met een flinke drive bij Lightyear: een jonge bedrijf met een grote missie: zij willen de eerste familieauto in productie bouwen die op zonne-energie rijdt. Dit bedrijf is bij uitstek purpose driven. Zo werkten de grondleggers de eerste acht maanden meer dan fulltime, maar zonder inkomen, vol overtuiging investeerden zij hun tijd en energie in het concept. “Op dit moment verdienen medewerkers bij ons ‘3/4e marktconform’. Je wilt ze wel meer betalen, maar dit is erg lastig in deze opstartfase. En voor ons is het juist ook een heel goede graadmeter aan de voordeur: sollicitanten die daardoor niet afdruipen blijken echt gemotiveerd tot op het bot. Lightyear maakt een enorme groei door, dit jaar van 20 naar bijna 100 medewerkers. De organisatie verandert, de cultuur gekweekt, belangrijk is om de communicatie in zo’n snel groeiende omgeving goed te houden. Maar het doel, die auto die volledig op zonne-energie rijdt, die is helder,” aldus Tessie. De druk om geld binnen te halen, dan wel via investeringen, dan wel via verkoop van de auto, voelen ze wel. Maar de eerste release, een paar weken geleden aan vrienden, familie en investeerders zorgen voor een nieuwe motivatieboost: “Klanten kopen een visie en staan achter onze missie en dat activeert ons om onze ambities waar te maken.”

Tessie voelt zich bevoorrecht om als mens in de Westerse wereld geboren te zijn. Hier in het westen hebben we de rijkdom om over purpose na te denken. Ze wil ook actief bijdragen aan het geluk van anderen, al zijn er daarvoor soms te weinig uren in een dag. Purpose is voor haar een bijdrage leveren aan een betere wereld en ook bijdrage leveren om gelijke kansen te creëren voor iedereen.

De lucht vibreerde, de onderlinge discussies levendig, en de biertjes smaakten goed. Overall feeling: Ja poen en purpose gaat prima samen. En de beste definitie? “Purpose staat voor meer toevoegen aan de wereld, dan dat je ervan neemt,” volgens een duidelijke deelnemer.

Borrelpraat mét inhoud: POEN & PURPOSE. Dat was zeker een waardevolle borrel.

JCI Eindhoven bedankt co-working space Microlab op Strijp-S voor het beschikbaar stellen van hun locatie én het verzorgen van de borrel. Team leden, chapeau voor dit concept en de organisatie van dit gave event.

JCI Nationale Conventie 2019


JCI Eindhoven bestaat in 2019 50 jaar en de BOV bestaat 25 jaar, reden voor een feestje. JCI Eindhoven stelt zich kandidaat voor de organisatie van de Nationale Conventie 2019 (NC) . Om samen met de leden van JCI Nederland, onze lokale partners, leden en oud-leden dit te vieren. 
Read more

Beste Ondernemers Visie-2

De Beste Ondernemers Visie wordt jaarlijks uitgereikt in het parktheater te Eindhoven.  Sinds 1993 reikt JCI Eindhoven de BOV-Trofee uit aan de ondernemer uit de regio Eindhoven die beschikt over de Beste Ondernemers Visie. De uitreiking van de BOV-Trofee is uitgegroeid tot hét netwerkevenement in de regio.

Rondom de uitreiking is een inspirerend en aansprekend programma met goede sprekers en leuke intermezzo’s. De genomineerden zullen door de dagvoorzitter aan de tand gevoeld worden over hun visie en krijgen het podium om te vertellen waarom zij de beste ondernemersvisie hebben en de Trofee verdienen. De prijs wordt uitgereikt door de vakjury met als voorzitter Tiny Sanders.

Voor meer informatie over de BOV. Zie www.boveindhoven.nl


World Cleanup Day 15 september 2018

Doe je ook mee?

Op 15 september slaan JCI Eindhoven en de gemeente Eindhoven de handen ineen om tijdens de World Cleanup Day de stad een stukje schoner te maken. 

Read more